Skip to main content

Eline Stiphout, CEO van Stiphout Plastics in Montfort begon in 2015 met handel in plastic. Al snel gevolgd door de ambitie om het groenste reclyclebedrijf van Nederland te worden. “Ik wilde graag waarde toevoegen!” Het binnenhalen van een Europese miljoenensubsidie brengt die droom een stuk dichterbij. Hoe is haar dat gelukt?

Bij Stiphout Plastics draait alles om duurzaam ondernemen. “We recyclen stromen kunststof die vervolgens weer circulair ingezet worden in de kunststofverwerkende industrie. Het water dat in dat proces vrij komt, wordt gerecycled en hergebruikt. En ook het biogas dat op het stort wordt opgewekt, wordt omgezet in groene stroom. Groener vind je het niet!”

Regio op de kaart Het leverde haar in 2016 de Keyport Award op. Een erkenning voor ondernemers die voorop lopen. Succesvolle bedrijven die de regio op de kaart zetten en daarmee een bijdrage leveren aan de regionale economie en het vestigingsklimaat.

Bekijk hier de Keyport award

Stiphout is uniek in het recyclen van grote volumes huishoudelijk plastic verpakkingen. Zeker waar het gaat om het proces ná de afvalscheiding. “Wij zijn het enige bedrijf in Nederland dat ook vervuild grijs plastic geschikt maakt voor recycling.”

Over het binnenhalen van de miljoenensubsidie

Maar liefst 2800 partijen deden mee, 50 zijn er uitgenodigd voor een pitch en 28 aanvragen zijn er toegekend. Normaal gebeurt dat ‘live’ in Brussel, nu was alles online. “Iets minder spannend misschien, toch heb ik er een week niet van geslapen. Ik zag het als een laatste kans. De marges zijn klein, het volume móest omhoog.” Het scheiden van afval wordt gesubsidieerd, maar het recyclen van afval niet. Stiphout: “Terwijl de kosten, ook die van mijn afval, aanzienlijk zijn gestegen. Met deze miljoeneninvestering maken we Stiphout Plastics drie keer zo groot. Het geeft ons bedrijf opnieuw bestaansrecht voor de toekomst.“ LEF, Limburg Energie Fonds, heeft het subsidietraject mede begeleid. “Het was een traject van jaren. Met een lange adem en een rotsvast geloof in eigen kunnen. Ondanks de nodige tegenwind en scepsis van de buitenwereld.” Er ging een gedegen onderzoek in samenwerking met de universiteit aan vooraf. En een eerdere poging die mislukte. “Wat dit keer de doorslag gaf? Dat ik aantoonbare ervaring heb in het succesvol runnen van een fabriek. Niet in loondienst maar daadwerkelijk aan het roer als CEO. Daarnaast waren er dit jaar nog twee belangrijke pijlers: duurzaamheid en het feit dat de EU vrouwelijke ondernemerschap wil stimuleren.” Daar heb ik geluk mee gehad.”

Een jonge vrouw in een technische mannenwereld

“In die rol ben ik wel gegroeid. Ik heb laten zien dat ik een productieproces kan aansturen. Dat ik de schaalbaarheid snap en de volumes beheers. Ik ken de machines, ik ken de leveranciers, ik weet hoe het werkt in die wereld. Dat is me gelukt, dankzij een ijzersterk team. Wat mij betreft ‘key’ in succesvol ondernemerschap. Zeker in een technische mannenwereld. Het gaat niet om vriendschap of om met wie je het gezellig hebt. Bij ons staat het bedrijfsbelang voorop en dat betekent soms ‘je ego opzij’. Samen zijn we een hecht team met verschillende karakters en dan kom je tot het beste resultaat. Je moet het elkaar gunnen én elkaar vertrouwen. Ik moet erop vertrouwen dat zij het productieproces optimaal beheersen. En zij dat ik economisch en strategisch zaken voor elkaar krijg. Daarnaast waak ik voor een gezonde balans. Ik ben moeder van een tweeling van drie. Ik ga op tijd naar bed, sta elke dag om 6 uur op en loop regelmatig naar mijn werk. Dat is 8 km heen en ’s avonds weer terug. Dat geeft me tijd om na te denken, op te laden en af te schakelen. En ik heb meteen  beweging in de buitenlucht.”

Mijn tip aan ondernemers over duurzaam ondernemen?

“Duurzaamheid is geen vraag meer. Zonder investering in duurzaamheid heb je als bedrijf geen toekomst. De economische voordelen worden steeds groter en subsidiekansen zijn er genoeg, dus er is maar één advies: Ga ermee aan de slag!”